Dec 31, 2007

Pertama : Hadiah Misteri

Tanganku kemas memegang bungkusan pemberian lelaki itu. Sesekali terukir senyuman bila mengingatkan detik yang baru berlalu. Gambira sekali bila mampu menghabiskan sedikit masa yang terluang dengan usik gurau, rajuk dan pujuk bersama abang Arif, dan sesungguhnya itulah yang menjadikan hidup ini begitu indah dan bermakna walaupun tanpa keindahan cinta remaja yang sering di cari oleh kebanyakan rakan seusia.

Tangga simen ku langkahi dengan rakus, pintu yang sedia terbuka seolah menyambut riang dan mengalu-alukan kepulanganku. Seolah faham yang aku ingin secepat mungkin sampai ke bilik untuk membuka bungkusan yang abang Arif serahkan tadi. Biar apapun hadiah yang di beri, aku tak kisah. Cuma sedikit harapan tercetus agar pemberian kali ini mungkin lebih istimewa kerana ia didatangkan khas dari menara gading.

Tangkas aku membuka tudung dan meletakkannya di kerusi. Bungkusan itu ku letakkan di atas katil dan aku mula mengeluarkannya dari plastik. Bungkusan yang langsung tak menarik jika dilihat dari pandangan kasar. Dibungkus dengan surat khabar lama dan kelihatan seperti bungkusan biasa yang membalut barang yang langsung tak ada keistimewaannya. Tapi bagi aku, ia tetap istimewa kerana pemberian itu datangnya dari abang Arif.

Aku tersenyum sambil tanganku membuka lapis demi lapis. Kenapa banyak pulak surat khabar ni? Haa..? Tak de benda lain ke nak bagi aku. Memang abang Arif ni nak kena! Nasib baik dia dah balik Skudai, kalau tidak, pasti ringan saja kaki ni melangkah dan menyerbu rumahnya dan aku akan pastikan dia di kerjakan secukup-cukupnya. Eeiiii… Geramnye!

Tak pe… tak pe... Ada ubi ada batas, lain kali aku akan pastikan dia jadi ubi dan batas, lalu aku akan cangkul abang Arif habis-habisan! Siap dia nanti! Perasaan geram dan lucu bersilih ganti menerpa di dada, menggeletek dan mencuit hati bila melihatkan pemberian abang Arif kali ini. Aku merebahkan badan, merenung siling dan kemudian mataku melihat kembali pemberian yang datangnya begitu jauh dari hujung Semenanjung. Ini yang dia kata istimewa dari UTM? Otak abang Arif ni, masih betul atau tidak agaknya? Dah kena kejutan budaya makanan segera kat sana kot… Aku melepaskan nafas geram sambil tersenyum. Tanganku mencapai satu bungkusan lalu membukanya.

Ngap! Sedap juga mamee monster ni. Aku memang tidak membiasakan diri dengan junk food kerana mengingatkan pesanan mak yang begitu prihatin menjaga pemakanan demi kesihatan dan juga untuk memastikan kecerdasan fikiran. Namun pengaruh iklan memang besar dan sesekali bila ada keinginan untuk merasai makanan segera, aku akan memujuk abang Arif. Walaupun abang Arif juga mempunyai pendapat yang sama seperti mak, tapi kerana sifatnya yang suka memanjakan, sesekali dia akan mengikut kemahuanku.

Leka menikmati kerangupan mamee, tanpa sedar aku sememangnya telah berjaya menghabiskan satu bungkusan. Lidah yang telah mula sebati dengan rasa yang mengasyikkan membuatkan tanganku pantas mencapai satu bungkusan lagi untuk di buka, tapi mengingatkan pesanan mak, aku membatalkan niat itu. Lain kali je lah aku makan lagi bakinya. Plastik pembungkus yeng telah habis di ratah isinya, di gumpal dan aku mula mengemas kertas akhbar yang berlambak-lambak. Isk… ada benda lain le. Keras je. Hadiah percuma bila beli mamee kot? Aku membuka bungkusan tu, dan…

Cantiikkk!!….. Frame gambar dengan lambang UTM dengan bingkainya berbunga matahari. Kalau yang ni, okey le jugak. Ada nota kecil yang terlipat kemas di dalam frame. Aku terpaksa membuka penutup di belakang frame utk dapatkan nota tersebut.

’Untuk Ika. Nanti bolehlah Ika letakkan gambar lelaki yang paling istimewa dalam hidup Ika kat frame ni. Nak gambar abang tak?’

Huh… Tak ingin… Aku mencebik bibir, tapi hatiku berlagu riang menerima pemberian yang entah keberapa kali dari lelaki yang telah memenuhi semua kekurangan dalam hidupku, sebagai guru, abang dan teman. Tapi… okey juga kalau gambarnya di letakkan di situ. Buat masa sekarang, memang Abang Arif adalah lelaki paling istimewa dlm hidupku selain abah. Lagipun tak salah rasanya kalau gambarnya yang di isi memandangkan itu adalah frame itu adalah pemberian darinya. Tak sukar untuk aku menjadikan permintaan abang Arif yang bernada gurauan itu satu kenyataan kerana aku memiliki banyak koleksi gambarnya yang tersimpan rapi di dalam album.

Aku bangun mencapai album yang terletak di atas rak berhampiram meja study. Helaian demi helaian aku teliti bagi mencari satu gambar yang paling istimewa. Senyuman tergaris di bibir saat aku melihat gambar yang di ambil semasa hari raya tahun lepas. Kamera milik kak long yang baru di beli dan gambar abang Arif adalah gambar pertama yang di ambil.

Masih jelas di ingatan aku saat gambar itu diambil. Bermain-main dengan kamera baru kak long dan berlagak seperti jurugambar profesional. Kebetulan abg Arif datang dan aku dengan nada bergurau menyuruh dia menjadi model. Mungkin menyangka aku tidak serius untuk mengambil gambarnya, abg Arif sengaja memberikan mimik muka yang langsung menghilangkan terus wajahnya yang menarik. Sudahnya aku hanya dapat merakamkan gambar lelaki yang bermata juling dengan lidah terjelir. Padan muka. Wajah hensem dah jadi macam badut.

Aku mengeluarkan gambar itu dengan hati-hati dan meletakkannya ke dalam frame. Hehehe.. perfect! Aku letakkan di rak buku bersama-sama dengan gambar keluarga ku yang lain.

No comments: