Dec 14, 2007

Pertama : Siapa Dia?

“Aku kesurau semalam, mak suruh hantar pisang kat Tok Ayah Min. Kau tau tak, ada mamat handsome kat surau tu dok tengah ambik air sembahyang. Rugi betul kau tak ada kat sana masa tu. Sekali pandang macam Eizlan Yusuf. Putih jugaklah orangnya. Dengan tingginya, dengan pakai baju melayunya, memang kalahlah dengan semua peminat-peminat kau kat sekolah tu. Suara pun boleh tahan bila dia mengaji. Pendek kata, memang lengkaplah untuk disenaraikan dalam calon jejaka idaman aku. Memang jatuh cinta aku dibuatnya.“ Aku pura-pura menguap. Sekadar nak menunjukkan yang aku dah letih mendengar cerita yang entah ke berapa kali tentang jejaka yang muncul dalam hidupnya. Reaksi aku langsung tidak di hiraukan oleh Liza kerana dia memang tahu begitulah sikap aku setiap kali dia bercerita tentang cinta barunya.

“Aku baru je betulkan suara nak tegur dia, tiba-tiba Tok Ayah Min terjengol kat pintu surau. Potong stim betul. Terus mati niat aku. Kalaulah aku boleh sembahyang lah masa tu, sah aku sembahyang hajat malam tu jugak. Mintak dibukakan pintu hati dia kat aku, masa tu baru kau tahu, Liza ni bukan sembarangan Liza, Liza ratu penggoda yang paling berbakat dan bertuah sebab dapat mengalahkan ratu tomboy macam kau ni.….bla..bla.. bla…” Fuh… Letih aku mendengar ceritanya yang masuk segala unsur yang menjelakkan telinga.

Tapi itulah kawanku yang paling rapat. Paling sempoi dan paling memahami. Kawan yang tak makan saman, yang senang bergurau, yang tak pernah mengambil hati dengan kata-kata aku yang kadang tu bagi sesetengah orang terasa begitu pedas. Kawan yang sama-sama berkongsi kegemaran dlm usaha memertabatkan kewibawaan kaum wanita, terutama dalam usaha menterbalikkan kebudayaan usik mengusik yang hanya dipelopori oleh lelaki. Kawan yang berjuang membuktikan bahawa dalam kelembutan masih ada keganasan yang boleh dipamirkan. Cuba mempraktikkan teori menyembunyikan kelemahan diri dengan cara yang tak pernah di uji oleh mana-mana manusia yang aku kenali di daerah ini. Cuma cara kami berbeza, pendekatan kami tak sama, tapi matlamat yang satu itu sememangnya telah menyatukan kami dengan satu persefahaman yang tak mudah untuk di gugat.

Aku dah biasa dengan cara Liza. Kalau dah bercakap, memang susah nak berhenti. Apalagi kalau bercerita tentang lelaki yang diminatinya. Selalu aku katakan padanya, keretapi pun ada stesyen, berhenti jugak untuk rehat, tapi manusia bernama Liza ni, model keretapi ekspress kot, bila dah start enjin tu, terus jalan, tak akan berhenti. Sehingga sampai ke destinasi terakhir, baru dia akan stop dengan sendiri. Kalau kita cuba menghentikan apa yang dia mula ceritakan pun, memang tak berkesan. Tak guna.

Dan hari tu, sepanjang waktu rehat, aku cuma menjadi pendengar setia cerita tentang jejaka misteri yang dijumpai di surau Ayah Min. Hatiku seolah tahu, ianya adalah orang yang sama yang memiliki suara asing yang aku dengar beberapa hari yang lepas. Mendengar keghairahan Liza bercerita, membuatkan aku semakin tak sabar untuk ke surau malam nanti. Tunggulah wahai pemilik suara, kau akan terkena panahan asmara dari Ika, si dara dari kampung Tualang Tiga. Hehe... Nama kampung sendiri pun aku sanggup tukar, sebab nak mencipta pantun tiga kerat warisan Mak Limah. Alahai Mak Limah sayang... Mak Limah jalan melenggang.... Tetiba lagu itu bergema difikiranku. Mengingatkan nama itu saja, aku tergelak sendiri.

’Ika sayang Mak Limah...’ Benakku sempat melagukan rasa sayang pada wanita tua yang selalu mendenda aku bila saja berpeluang. Mungkin sebab denda yang dikenakan padaku itulah, aku dah jatuh sayang padanya. Memang pelik, tapi tak kisahlah. Aku tahu pendapat dan pemikiran aku memang luar biasa dari orang lain yang biasa. Sememangnya dari dulu lagi aku mahu menjadi anak gadis luar biasa yang akan memberi kelainan pada perkara yang biasa-biasa ni. Mengubah setiap keadaan yang normal menjadi perkara yang luar biasa dan dengan cara itu aku tahu mereka akan menyayangi dan mengingati aku dengan perasaan yang lebih dari biasa.

Aku rasa mesti budak yang mengaji Quran kat surau malam tu. Hensem? Abang Arif pun hensem jugak. Putih? Abang Arif pun apa kurangnya. Tak sabar aku nak tengok macam mana orangnya yang dah membuatkan Liza angau tak sudah. Tapi bagi aku Liza ni bukan boleh percaya sangat. Si Jali dan Azlan tu pun dia cakap hensem. Tok Ayah Min yang tua tu pun dia boleh cakap hensem jugak. Errr.. Masa dia muda le. Aku pun tak paham istilah hensem bagi Liza ni.

Ah.. pedulilah. Yang penting, aku ada mangsa baru. HA HA HA… Cis, gelak macam gangster la pulak aku ni. Gelak bertanduk. Tanduk bercabang pulak tu. Tapi hakikatnya gelak itu hanya bergema di ruang hati yang tak siapa mampu mendengarnya.

Dalam diam aku berazam untuk kesurau awal dari biasa. Aku nak tengok, dia boleh menahan renungan aku atau sebaliknya. Lagipun, berdasarkan fakta sejarah diri yang aku cipta sebelum ni, dah ramai yang kalah dek sepasang mata bundar aku ni. Ramai yang cakap mata aku ni macam mata Sakura, kartun Jepun yang popular tu. Cantik ke mata besar macam tu? Cara dia orang cakap macam mata aku lagi besar dari mulut dan hidung aku. Memang bulu mata aku panjang dan lebat semulajadi. Tak payah bersusah-payah nak pakai maskara. Agaknya mesti masa kecil dulu mak gunting bulu mata aku kot, sebab mengikut petua orang tua, bulu mata jadi cantik dan panjang kalau digunting semasa kecil.

No comments: