Dec 18, 2007

Pertama : Gelisah

Arif mundar mandir di dalam bilik. Entah kenapa hatinya cukup gelisah selepas peristiwa malam tadi. Ketenangannya semakin tipis bila mendengar suara Ika yang jelas tidak sihat selepas terkena hujan. Dia menyalahkan diri kerana tidak prihatin terhadap keadaan Ika malam tadi.

Perasaan cemasnya telah membuatkan dia lupa Ika yng kesejukan terkena hujan. Kalau Ika cepat di berikan tuala dan baju ganti untuk mengeringkan badan, dia pasti tak akan demam. Di tambah dengan luka yang Ika alami, menjadikan keadaan semakin teruk.

Kalau diikutkan hati, Arif ingin segera berlari ke sisi Ika bila saja mendengar suara itu bersin berkali-kali. Tapi keadaan tak mengizinkan kerana ada teman yang akan datang untuk berbincang tentang assignment berkumpulan yang perlu dihantar sebaik saja mereka kembali ke Skudai. Arif duduk di birai katil. Kertas dan buku yang menimbun masih tak terusik. Hatinya terarah kepada peristiwa semalam selepas menghantar Ika balik.

Basikal Ika masih ada di situ. Lampu motornya menyuluh kawasan sekitar untuk melihat kesan yang tertinggal. Bersepah isi tempoyak yang terburai dari perut botol plastik akibat digunakan sebagai senjata oleh Ika untuk mempertahankan diri. Matanya menjamah sehelai kopiah putih yang cukup di kenali. Dia dapat mengagak siapa yang menjadi mangsa pada Ika.

Bergegas dia ke rumah temannya yang tinggal lebih kurang 1 km dari tempat kejadian. Teman seuniversiti yang datang seminggu lepas untuk melepaskan rindu pada arwah kedua orang tuanya. Teman baik yang dikenali periang tapi hatinya boleh merasakan ada sesuatu yang terpendam. Lelaki yang baginya punya rahsia hati yang susah untuk di dekati. Salm yang di beri tidak terjawab walaupun jelas lampu terpasang menandakan rumah itu berpenghuni. Bukan seperti selalu, gelap dan kaku.

“Assalamualaikum!” Kali ke tiga salam di beri. Kalau kali ini juga tak ad jawapn, Arif berkeputusan untuk pulang saja. Tiba-tiba pintu terkuak.

“Waalaikumussalam! Eh, Arif. Apahal kau datang malam-malam ni. Bukan ke esok kita janji nak jumpa untuk siapkan assignment tu?” hairan dengan kemunculan temannya secara tiba-tiba.

“Aku tahu. Saja je singgah selepas balik dari rumah mak sedara aku tu. Kau ni kenapa? Malam-malam pun mandi jugak ke? Tak elok untuk kesihatan kau, badan kau tu bukan tahan sejuk, nantu lelah tu datang.” Sikap prihatinnya tidak berubah walaupun pada teman biasa yang baru di kenali semasa di Skudai.

“Nak buat macam mana. Aku terpaksa mandi sebab dah mandi lulur tadi.”

“Mandi lulur? Sejak bila pulak kau begitu menjaga kecantikan ni? Macam perempuan pulak? Dah kena sampuk ke apa kau ni?” Arif berkata sambil tergelak kecil.

“Ada orang sayangkan aku tapi tak bagitahu. Terus dia mandikan aku dengan rempah lulur yang istimewa. Lulur tempoyak!“ Katanya bergurau.

“Hah! Tempoyak!?”

“A’ah. Ada budak perempuan yang jatuh basikal tadi. Aku nak tolong dia, tapi di bantainya aku dengan botol tempoyak. Habis terburai kena badan aku. Rambut akupun kena syampu balik. 3 kali aku syampu masa mandi tadi, tapi baunya masih melekat lagi. Aduh… teruk aku kalau bau ni tak hilang sampai esok.” Katanya sambil ketawa. Arif turut ketawa, tapi entah kenapa tawanya tak semeriah mana.

Hatinya tak senang, dia tahu dengan pasti yang kejadian itu memang berkaitan dengan Ika. Satu kebetulan yang buat hatinya rasa begitu gelisah.

Tak tahu samada patut diceritakan atau tidak segala misteri di sebalik semua kejadian ini. Mulutnya terasa berat untuk berbual. Sudahnya dia meminta izin untuk pulang tanpa melanjutkan malam yang kosong tanpa bintang.

No comments: