Dec 27, 2007

Pertama : Hatiku Di Langgar

Aku gelisah bila menyedari situasi yang tak menyenangkan itu. Rasanya tiak perlu untuk memanjangkan rentetan peristiwa yang berlaku tanpa di sangka. Apatah lagi mengingatkan bas abang Arif yang akan berlepas bila-bila masa saja lagi. Aku bergegas membetulkan diri dan pakaian lalu berjalan kearah bas yang akan Abang Arif naiki. Abang Arif masih ada disitu, memandang aku, tersengih macam kerang busuk. Pastinya dia juga telah melihat kejadian yang memalukan tadi. Aku menarik muka masam kerana mula merasakan yang senyuman abang Arif tu seolah mengata aku dalam diam.

“Hebat drama tadi. Pelakonnya pun hebat jugak…” Kata abang sebaik saja aku sampai ke tempat dia berdiri. Dia tergelak kecil. Tambah geram aku dibuatnya. Bukannya nak menolong, paling tidak pun bersimpati dengan aku, sebaliknya menggelakkan lagi. Benakku menjerit marah.

“Mamat tu yang salah, main langgar orang je. Nasib baik Ika tak jatuh. Kalau tak, selamat tinggal le sambal tempoyak abang ni. Sebab ingatkan abang le, Ika berjaga-jaga. Kalau tak, dah lama Ika gunakan botol ni jadi senjata Ika. Dah le hari tu ada orang dah kena mandi dengan sambal tempoyak, kan tak pasal-pasal pulak hari ni ada sorang lagi. Ika ni penyabar tau. Kalau tak, mahu masuk hospital dia nanti.” Aku membebel lagi, menghabiskan sisa kemarahan yang masih ada. Semakin kuat tawanya bergema, membuatkan aku semakin bengang. Geramnye!!!

Aku sedar masih ada berpasang-pasang mata yang tak melepaskan pandangan sejak dari kejadian tadi. Tapi seboleh mungkin aku cuba berlagak selamba. Mengawal perasaan agar mereka akan berhenti mengata dengan sendiri. Walaupun begitu aku rasa seolah ada sepasang mata yang memandang aku dengan pandangan yang tak dapat aku tafsirkan, yang membuatkan aku sedikit gelisah. Sepasang mata yang berpasang dengan cermin mata berbingkai hitam. Ahh... Lantak dia lah nak pandang pun. Peduli apa aku...

“Ika penyabar? Biar benar. Betul ke Ika ni, Ika yang abang kenal? Kalau gaya dan kelakuan macam ni dikatakan penyabar, agaknya orang macam abang ini mesti dikatagorikan sebagai orang yang super sabar. Tapikan... Kalau Ika berperangai macam ni lah, mesti susah orang nak mengorat.” Sempat lagi nak mengenakan aku tu.

“Abang rasa kan, nanti mesti Ika yang kena mengorat dulu, sebab semua orang tak berani nak dekat dengan Ika. Ntah-ntah, abang jugak yang kena tolong Ika cari pakwe. Hmm… okey gak tu.” Sambungnya lagi sambil memegang dagu, lagak sedang berfikir. Aku memandang dengan mata yang sengaja dibesarkan, cuba untuk memberikan signal agar dia menghentikan gurauannya kerana marah aku masih belum berkurang.

“Abang mesti nak cari orang yang boleh control dan buli Ika, bukan Ika yang buli dia.” Tambahnya. Aku mengetap bibir. Geram. Tak apa. Sabar Ika… sabar….

“Tak payah susah-susah…. Ika boleh cari sendiri. Kalau abang cari, Ika rasa yang paling tak hensem tu la, yang abang bagi kat Ika. Lagipun, Ika rasa baik abang fikirkan ttg diri abang dulu. Dah dapat yang berkenan nanti, kenalkan kat Ika.” Aku cuba mematahkan peluang dia untuk mengusik aku.

“Oo.. memilih ye… Dapat pak we macam shrek tu baru tau…” Dia berkata sambil mencebikkan bibir.

“Eeii.. tak baik tau abang doakan Ika dapat orang macam tu.” Aku memasamkan muka, merajuk dengan bicaranya yang agak melampau. Seperti biasa, bila merasakan aku merajuk yang dibuat, dia akan menyambung gelak. Suka la tu, dapat sakitkan hati aku.

“Apa salahnya, kalau Ika dapat orang macam tu, kalau itulah orang yang dapat mengawal kenakalan Ika ni.” Abang Arif masih cuba memenangkan dirinya. Usikan yang dipanjangkan. Aku malas nak melayan segala katanya memandangkan dia akan pulang ke Skudai sekejap lagi. Nanti tak ada siapa yang akan memujukku bila dia dah pergi.

“Alah... Ika tak kisah asalkan hatinya lebih hensem dari mukanya. Lagipun, hensem bukan boleh bawak masuk kubur pun, bukan boleh mengenyangkan perut Ika pun. Abih-abih buat Ika lagi pening sebab mesti ramai yang jeles dengan Ika. Ika tak naklah sakit kepala fikirkan pasal lelaki yang menjadi rebutan ni, buang karan je...“ Aku membalas dengan nada selamba. Aku tahu dengan cara itu saja mungkin akan dapat menghentikan usikannya.

Aku memandang sekilas senyuman yang masih bertapa dibibirnya. Sambil tu mata ku melilau, mencari satu wajah antara kumpulan manusia yang berduyun-duyun di kawasan tu. Wajah yang boleh ku gunakan untuk mengenakan abang Arif. Wajah yang tadinya kulihat terhias senyuman manis bilamana berbual mesra dengan abang kesayanganku ini. Wajah milik seorang gadis yang kurasakan dari gerak hatiku begitu serasi dengan abang Arif.

No comments: