Jan 4, 2008

Pertama : Secret

“Liza, mana mamat yang kau dok angaukan tu? Tak nampak pun.” Aku bertanya untuk menyingkir tanda tanya yang datang bertandang. Perasaan ingin tahu muncul bila seringkali di hujani oleh cerita-cerita menarik tentang jejaka yang telah menambat hati Liza.

“Aku pun heran, mana dia pegi. Dari semalam lagi dia tak de. Aku belum pun sempat nak kenalkan diri aku kat dia lagi ni. Mana tak nya… panjang pulak masa lampu merah kali ni. Aku datang sini hari-hari hantar pisang pun bukan boleh duduk lama. Kau tahu je lah Mak Limah tu, jeling aku je memanjang bila aku datang. Aku rasa tak lama lagi juling le mata dia tu. Tak kan lah dia pun ada masa mengambang jugak.” Liza mengomel panjang. Rasa kecewa kedengaran agak jelas namun di selindungkan oleh kata-kata selamba yang agak melucukan.

“Hmm… tak de lah peluang aku nak kenakan dia.” Aku berbisik sendiri.

“Apa? Kau pun ada keinginan nak berkenalan dengan dia? Biar betul. Ika, kau sihat ke ni? Betul ke period kau dah abih ni?” Katanya sambil memegang dahi aku.

“Woi! Apa ni… Aku tak demamlah. Aku cakap, aku ingat nak kenakan dia, bukan nak berkenalan dengan dia….” Ujarku keras. Hai.. ada masalah pendengaran rupanya kawan aku ni. Kesian betul…

“Ooo… aku ingat kau nak berkenalan dengan dia. Terperanjat le jugak sebab selama ni orang yang nak berkenalan dengan kau, tapi tak de pulak kau nak berkenalan dengan orang, apatah lagi lelaki. Tapi kan Ika, aku ada permintaan le… Boleh tak kalau kau jangan kenakan dia. Aku tak nak nanti disebabkan kau usik dia, terus dia lari dari aku.” Hujung ayatnya bernada sedikit merayu. Tapi ini dah melampau, nak menyekat hobi aku pulak! Gara-gara mamat surau yang entah siapa nama dan bagaimana rupanya tu, niat aku nak mengenakan telah di halang oleh Liza.

“Eh.. Apa pulak kaitannya. Aku yang usik dia, apasal pulak kau yang melepas?” Rasa tak puas hati menyebabkan aku bersuara lagi.

“Yelah. Aku kan kawan kau. Nanti dia mesti ingat aku pun samseng macam kau jugak.” Jelas Liza ringkas.

“Aku ni samseng ke? Samseng pakai baju kurung ke? Ada datang mengaji ke? Aku ni nakal je tau, bukan samseng. Kacau orang tu sebagai hiburan je” Aku sedikit rasa tersinggung walaupun aku tahu bukan itu maksud sebenar Liza. Walaupun kadangkala aku bersikap agak kasar terutama dengan lelaki, tapi aku tak suka di anggap samseng, rock atau punk, kerana aku bukan begitu dan Insyaallah, aku tak akan jadi begitu.

Dalam segala bentuk kenakalan yang aku pamirkan. aku masih terdidik dengan adat sopan dan terikat dengan ciri-ciri ketimuran. Cuma adakala perangai nakal aku sukar nak di selindungkan dan diubah dengan mudah. Nakal bertempat dan aku tak akan sesekali melakukan perkara yang memalukan keluargaku dengan mempamirkan perangai yang tak senonoh.

“A’ah lah. Aku pun sebenarnya seronok tengok kau mengacau orang. Tambah lagi kalau Jali dan Azlan tu. Kelakar betul… “ Liza ketawa kecil. Lucu agaknya bila mengingatkan beberapa peristiwa yang berlaku sebelum ni. Aku turut tersenyum dan membiarkan saja dia melayan ingatan yang entah mana satu menyapa ruang kenangan di kotak fikirannya.

Seminggu… Dua minggu… Sebulan… Berbulan-bulan…
Lelaki yang di minati oleh Liza dalam diam itu tidak lagi memunculkan diri. Entah kemana menghilang, jasad dan bayangnya begitu saja tanpa dapat di kesan bersama cerita Liza yang tak ada kesudahan yang mengembirakan. Ada juga sesekali perasaan kasihan timbul pada Liza kerana cinta yang belum sempat bermula tapi telahpun berakhir. Tapi aku tahu kisah kali ini bukan tamparan yang hebat baginya kerana ia bukanlah kali pertama dia kecewa di sebabkan oleh lelaki. Dalam setahun, rasanya ada 4 atau 5 kali Liza berhubung dengan jejaka yang dirasakan berpotensi dan kemudiannya memutuskan hubungan. Aku memang dah lali dengan sikap dan kebiasaannya. Dia sendiri apatah lagi.

Aku? Macam biasalah. Masih dengan hobi aku yang suka menyakat.

No comments: