Dec 24, 2007

Pertama : Usikan

Achuumm!!... Aduhai, entah kenapa daya tahan badan aku kali ini agak lemah. Biasanya kalau setakat kena hujan, aku tak akan mudah jatuh sakit. Mungkin kerana segalanya bercampur.

Rasa takut, terkejut kerana peristiwa semalam masih bersisa dalam diri, sakit luka walaupun bukannya teruk sangat dan ditambah dengan hujan malam yang sejuk. Segalanya mungkin menyumbang kepada selsema dan sakit kepala. Namun gejala yang timbul sudah beransur kurang selepas menghabiskan masa dikatil, tidur dan berehat sepanjang hari.

Aku bangun dengan perasaan malas. Termenung memikirkan apa yang hendak ku lakukan hari ini. Ingatan pada abang Arif menerpa, mengingatkan perbualan aku awal pagi tadi. Sikap ambil beratnya tak pernah kurang. Awal pagi lagi sudah menghubungi sekadar untuk bertanya keadaan ku selepas segala yang berlaku malam semalam. Mengingatkan janjiku pada mak dan janji abang Arif padaku, aku jadi bersemangat. Pantas tangan mencapai tuala yang tersangkut di dinding dan terus menuju ke bilik air.

Aku harus cepat. Mak pasti dah siapkan bekalan abang Arif, tapi mungkin tak sampai hati untuk mengejutkan dan memaksa aku menghantarnya memandangkan keadaanku yang tak begitu mengizinkan. Aku harus kuat. Penting untukku menemui abang Arif sebelum dia balik bukan hanya kerana hasrat mak untuk membekalkan sambal tempoyak dan kerana abang Arif yang terlalu gemarkan sambal tempoyak tu sehingga sanggup membawa bom jangka itu menaiki bas, tapi juga kerana diriku sendiri. Kerana hadiah yang Abang Arif janjikan dan kerana aku mahu menemuinya sebelum dia berangkat pergi.

Rasa letih akibat terlalu lama berehat membuatkan aku rasa malas tapi bila mengingatkan hadiah yang abang Arif janjikan, aku kembali bersemangat. Tak sabar untuk mengetahui buah tangan apa yang abang Arif belikan untuk aku dari negeri Darul Takzim itu. Seharusnya aku telah menuntut hak aku semalam, tapi keasyikan bercerita dan bertekak dengan abang Arif ttg kemalangan itu membuatkan aku langsung terlupa tentang matlamat sebenar aku kesana.

Selesai membersihkan diri, aku mencapai telefon yang terletak diatas meja kecil bersebelah dengan almari hiasan dan terus mendail nombor telefon rumah abang Arif. Sekadar untuk memastikan jadual perjalanan bas dan dalam masa yang sama mengingatkan dia tentang hadiah yang di janjikan itu. Harap sangat dia tak akan terlupa. Sesekali aku rasa seperti anak kecil bila bersama dengan abang Arif. Dia sering memanjakan aku dengan pemberian yang terkadang hanyalah sesuatu yang kecil, simple dan biasa. Entah kenapa, yang biasa itulah yang aku nantikan, yang sering aku tunggu. Walaupun terkadang pemberiannya itu hanyalah sekeping kad atau sekuntum bunga lalang, tapi aku rasa ia begitu istimewa.

“Hello. Assalamualaikum.“ Salam diberi di hujung talian.

“Waalaikumussalam. Itu hospital Tanjung Rambutan ke?“ Aku memulakan usikan bila mendengar suara abang Arif yang mengangkat telefon.

“Ya. Ini kaunter pendaftaran untuk pesakit mental yang parah dan tak boleh diubati lagi. Cik nak mendaftarkan diri ke?“ Dia mengenakan aku balik. Memang lah...

“Tak. Saya nak daftarkan abang sepupu saya kat sana. Masih ada kekosongan lagi kan?“ Aku cuba untuk mengenakan dia balik. Tak boleh mengalah ni.

“Maaflah Cik. Kat sini, kita cuma mengambil pesakit yang masih gadis dan anak dara je. Pesakit lelaki tak diterima kat sini. Kalau cik nak mendaftar diri dengan sukarela, saya boleh uruskan.“

“Tak pe lah. Saya tahu saya tak akan diterima sebab saya ni waras dan bukannya gila.“ Cuba untuk menangkis cubaannya untuk mengenakan aku.

“Itu boleh diuruskan kalau cik berminat nak mendaftar. Dari suara cik saja, saya boleh tahu yang Cik tak sewaras mana. Jadi dengan bantuan kepakaran saya dan budi bicara saya yang sememangnya berhemah tinggi ni, saya boleh membantu cik untuk menjadikan impian cik menjadi penghuni Tanjung Rambutan satu kenyataan.“

“Siapa awak yang berani mengatakan yang saya tak sewaras mana. Saya tak ada langsung impian untuk menjadi penghuni Tanjung Rambutan seperti yang awak katakan tu.“ Aku dah tak mampu mengawal rasa geram kerana di permainkan oleh abang Arif.

“Erm... Cik marah ke? Marah itu adalah salah satu tanda-tanda awal kegilaan yang akan menjadi semakin parah dalam masa beberapa jam saja lagi. Jadi baik Cik kawal perasaan marah cik tu.“ Katanya selamba. Memang abang Arif terlalu sukar untuk dikenakan balik.

“Abang ni...“ Aku dah tak tahan lagi.

“Sebagai maklumat tambahan, saya ni ialah anak murid Yoda yang boleh membaca fikiran orang, jadi saya boleh tahu apa yang cik fikirkan. Sebab tu lah saya tahu yang cik sebenarnya berhajat untuk mendaftarkan diri kat sini. Betul kan?“ Dia terus menyambung tanpa menghiraukan panggilan yang telahpun bertukar normal. Aku harus tabah. Kalau dia boleh berlakun lagi, aku akan teruskan seperti yang dia mahukan.

“Tak betul. Erm... maaf lah ya. Tapi entah kenapa saya rasa yang saya sedang bercakap dengan pesakit mental dan bukannya orang yang menguruskan pesakit.” Aku berkata biasa, sambil cuba untuk menenangkan diri.

“Ketidak pastian adalah gejala kedua untuk pesakit mental. Memang sah cik ni adalah pesakit yang berpotensi besar untuk menjadi penghuni tetap kat sini. Tahniah. Permohonan cik telahpun di terima walaupun tanpa pendaftaran rasmi. Jadi bila cik boleh datang?” Geram dan lucu bercampur bila mendengar kata-katanya. Aku tahu aku tak boleh biarkan dia teruskan lagi, kalau tidak aku tak akan mampu mengawal rasa geram yang tak dapat aku lepaskan nanti.

“Abng ni kan, memang nak kena cubit tau. Sesedap mulut je mengata Ika.“ Aku berkata dengan nada geram.

“Cik ni adik saya ke? Kalau adik saya lagilah confirm yang cik ni adalah penghuni kat sini.“ Eii!!... Dia masih nak teruskan lagi.

“Abang!!... Dah lah, malas Ika nak layan cakap dengan abang lagi.“

“Malas ialah gejala ketiga yang memang mengesahkan lagi tahap kewarasan yang memang dah bercelaru. Cik perlu segera datang ke sini untuk tindakan selanjutnya.“ Aku tergelak dihujung telefon tanpa suara. Seboleh mungkin aku cuba mengawal agar dia tak tahu yang aku dah sakit perut menahan tawa.

“Abang!!... Dah le tu. Kalau abang merapu lagi, Ika letak telefon ni.“ Aku mengugut kerana rasanya dengan cara itu saja aku boleh menghentikan cakapnya yang dah mula melalut tu. Aku dengar tawanya pecah. Geram aku bertambah.

“Oklah... oklah... Abang tak merapu lagi. Hahaha... tu lah. Buat lagi panggilan misteri, ingat abang tak boleh kenakan Ika ke?“ Dia berkata setelah gelaknya sedikit reda.

“Abang ni kan, memang tak boleh ke kalau tak usik Ika?“ Aku sekadar bertanya walaupun aku tahu jawapannya mungkin hanya akan membuatkan aku tak mampu berkata-kata.

“Alah... Kalau abang tak usik Ika, sapa lagi nak usik Ika. Orang lain tak boleh kenakan Ika, cuba abang je yang berkemampuan. Betulkan?“

“Jangan perasan lah.“

“Abih tu, ada orang lain boleh kenakan Ika jugak ke? Kalau macam tu, Ika ni tak de lah power sangat macam yang di gembar-gemburkan oleh orang kampung sebab orang lain pun boleh buat seperti yang abang buat.“ Dia cuba membakar semangat geramku.

“Mana ada yang boleh kalahkan Ika. Maksud Ika tadi, abang tu, janganlah riak sangat kalaupun boleh kenakan Ika. Tak baik tau.“ Aku cuba mengubah haluannya.

“Mak oi! Adik abang ni dah insaf rupanya. Boleh memberi nasihat kat abang pulak tentang sikap baik dan tak baik.” Gelak lagi.

“Abang ni…!“ Aku berkata geram.

“Erm.. Abang memang tak boleh kalau tak usik Ika. Tak tahu kenapa, tapi abang suka sangat buat Ika geram. Lagipun, bila abang usik Ika, abang tahu Ika akan selalu ingat kat abang... akan rindukan abang. Betulkan?“ Soalan yang aku rasa dia dah tahu jawapannya walaupun aku tak memberikan jawapan. Hanya hati yang bersuara mengiakan apa jua telahan yang telah abang Arif buat.

“Dahlah... Malas nak layan abang bercakap. Ika call ni cuma nak tanya, pukul berapa bas abang bertolak nanti?“ Aku cuba mengingatkan kembali tujuan panggilan di buat. Paling penting untuk mengalihkan topic yang telah mula buat aku rasa sesuatu yang lain dari nada bicaranya.

“Pukul 5.30 ptg. Ika nak hantar abang ke?” Aku tiba-tiba rasa geram dengan pertanyaan yang aku rasakan tak patut disoal kerana dia seolah lupa. Boleh dia tanya macam tu? Sedangkan dia tahu yang aku tak akan lepaskan peluang untuk menemui dia dan menuntut apa yang di janjikan.

“Ika terpaksa hantar abang sebab nak bagi sambal tempoyak yang mak buat utk abang ni. Nanti kalau Ika tak hantar mak marah Ika pulak. Ika ni kan anak yang baik, tak nak lah menghampakan permintaan mak walaupun Ika terpaksa berhadapan dengan abang yang selalu mengenakan Ika. Lagipun Ika tak nak abang jadi manusia yang suka mungkir janji. Abang dah janji nak bagi Ika hadiah. Abang jangan lupa tu. Lagipun Tuhan marah kalau mungkir janji tau.” Aku menerangkan dengan panjang lebar untuk sebuah pertemuan yang akan terjadi.

Berselindung dengan tujuan yang telah ada di sebalik satu keinginan hati untuk bertemu dengannya. Dia tergelak bila mendengar kata-kata yang dirasakan terlalu dekat dengan keinginan hati. Lantaklah dia nak fikir apapun. Yang penting aku nak kan hadiah tu.

“Macam tu erk. Oklah, abang pun tak nak Ika jadi anak yang membantah, tak nak abang ni jadi manusia yang mungkir janji. Jadi, Ika jangan lupa hantar abang petang nanti. Doakan agar abang ingat nak bawak hadiah tu untuk Ika ya!?”

“Ika pulak nak kena berdoa. Abang tu yang kena ingat apa yang abang dah janji nak bagi Ika. Jangan pulak abang yang hilang ingatan, kalau abang lupa jugak, siaplah. Ika akan karate abang sampai patah dua, terus tak boleh balik Skudai sampai semester depan.” Aku memberi amaran. Suara dan gelaknya begitu mesra menyapa telingaku melalui corong telefon. Aduhai, bertuahnya sesiapa yang dapat memiliki abang Arif aku ni.

No comments: