Dec 13, 2007

Pertama : Bab 2.5

Suasana sunyi seketika. Memecah sunyi yang mula menguasai, aku bertanya.

“Abang, mana hadiah yang abang cakap nak bagi Ika? Esok Ika sekolah, nanti tak sempat jumpa abang sebab petang nanti ada sukan pulak.” Dia mendongak. Tersenyum sambil membalas.

“Nantilah… 5 hari lagi abang bagi le.” Dia memberitahu. Aku memandangnya hairan. Tadi dia cakap lain. Aku salah dengar ke?

“Apasal pulak nak kena tunggu sampai 5 hari? Abang kan nak balik esok?” Aku mencari kepastian. Mustahil aku salah dengar apa yang dia cakap tadi.

“Abang cuti seminggu lah. Ahad nanti baru abang balik Skudai” Dia berkata dengan selamba. Tangannya masih ligat bermain dengan tugasan membilas pinggan yang masih tak habis.

“Hah!? Abang tipu Ika le tadi! Tak aci!” Aku menunjukkan rasa tak puas hati.

“Mana ada. Abang tak tipu Ikalah. Masa Ika merajuk tadi, memang abang rasa macam tak guna abang duduk kat kampung di lama-lama. Rasa macam nak terus balik esok je. Ye lah, adik abang tak nak cakap dengan abang, mestilah tak seronok lagi kalau duduk lama kat sini. Tapi bila Ika dah tak marah kat abang lagi, abang ubah balik rancangan tu. Duduk kat kampung sampai habis cuti seminggu. Boleh borak dengan Ika, usik Ika, kacau Ika. Paling penting, boleh tengok muncung Ika lama sikit. Abang pun tahu, Ika rindu kat abang, so bila abang duduk lama sikit, Ika boleh le lepaskan rindu Ika kat abang…” Dah… dia mula lagi dah… Macam tahu-tahu je, aku rindu kat dia.

“Sapa rindu kat abang? Tak kuasa Ika nak layan abang… Balik le cepat kat Skudai tu… “ Aku berdalih. Tak sanggup nak mengaku yang aku memang terlalu rindukan dia. Rindukan gelak tawanya, usik guraunya, senyumannya.

Biarpun aku berkata seolah menghalau, tapi tak memberikan maksud begitu. Suara hatiku menghalang. Dalam diam aku berdoa agar dia tidak akan mengambil kira gurauan ku itu. Sudahlah, jangan dilayan hati yang berkata tak serupa dimulut, terlalu banyak masalah yang timbul.

’Basuh je pinggan tu Ika, nanti lambat pulak siap, bising mak dan nenek nanti.’ Mindaku memberi arahan sendiri. Aku menarik muka… Geram sebab malam ni aku terlalu banyak aku kalah dengan dia.

Dalam diam, aku perasan abang Arif sedang memerhati aku sambil tangannya ligat membilas pinggan mangkuk yang aku dah sabunkan. Senyumnya tak putus lagi. Mesti sedang gelakkan aku tu. Tak pe.. tak pe… esok masih ada.

No comments: