Jan 11, 2008

Pertama : Tugasan Cikgu

Setahun berlalu….

Ada perjuangan yang perlu aku rempuh demi corak masa depan yang ingin ku ukir dengan warna impian yang indah. SPM yang bakal ku hadapi tahun ini pastinya adalah penentu pada langkah yang ingin ku atur untuk mencapai anganku menjadi seorang pakar perubatan.

Tekanan masa study yang perlu di berikan tumpuan lebih, langsung tidak mengubah corak dan rentak kenakalanku. Prinsip hidupku tetap sama, jangan keterlaluan dalam segalanya. Yang penting mesti gembira dengan cara yang di pilih dan aku memilih untuk menjadikan usikan dan kenakalan sebagai satu identiti diri. Hidup dikampung tak banyak hiburan, jadi aku harus mencari hiburan untuk diri sendiri. Kerana kenakalan, aku agak popular di sekolah, namun kenakalan yang ada pada diriku tidak pula menjadikan aku seorang pelajar yang bermasalah.

Kebanyakan teman dan guru-guru memang sudah faham dengan sikap aku yang suka mengusik. Usikan yang hanya ingin mengundang tawa bila ada yang berduka, menceriakan suasana yang kelam suram dan mengendurkan sedikit suasana yang tegang. Walaupun nakal, aku tetap berusaha agar kesopanan seorang gadis tetap terjaga. Didikan mak dan abah memang berjaya membataskan serba sedikit pergaulan dan mengawal kenakalanku agar tidak keterlaluan.

Apa yang paling aku jaga ialah perasaan hormat pada guru. Biar senakal mana sekalipun, jangan sampai melukakan hati guru samada melalui perkataan atau perbuatan. Itu pesan abang Arif yang aku pegang. Berbuat baik dengan guru banyak faedahnya. Ilmu akan dapat secara langsung dan tak langsung. Yang pasti ilmu yang di beri akan lebih di berkati.

Selalunya aku akan menawarkan khidmat percuma untuk membantu guru-guru terutama yang guru kelas dan guru pengawas. Sekadar berusaha untuk meringankan beban guru yang tak seberapa kerana aku tahu ia langsung merugikan aku, malah menguntungkan.

“Ika, datang sini kejap.” Cikgu Nasir tiba-tiba bersuara, menegur semasa aku meletakkan timbunan kertas kertas ujian bulanan untuk subjek Sejarah diatas meja Cikgu Najihah.

“Baik cikgu, tapi kejap je ke?“ Aku berkata mengusik. Meja Cikgu Nasir hanya berselang dua buah meja dengan Meja Cikgu Najihah.

“Ye lah, lama karang awak pulak yg tak belajar nanti.“ Jawab Cikgu Nasir sambil tersenyum. Aku tergelak kecil.

“Ada apa cikgu?“ Tanyaku lagi.

“Saya nak tahu samada kamu kamu free atau tak?“ Amboi ayat, macam nak ajak aku keluar aje bunyinya. Namun aku tahu bukan itu tujuan sebenar pertanyaan itu di tujukan pada aku.

“Cikgu ni, sampai hati cakap macam tu. Saya sedih tau…” berkerut muka Cikgu Nasir bila mendengar aku membalas dengan nada suara yang sayu. Tambahan lagi aku sengaja menundukkan wajah, memandang ke lantai.

“Hah...?“ Hanya itu yang terdengar keluar dari mulut Cikgu Nasir. Terkejut bercampur hairan dengan respond aku agaknya.

“Memang le saya ni bukan utk di jual, tapi tak de lah sampai nak bagi free kat orang. Nak le jugak mas kawin ke, hantaran ke.... Cikgu ada calon yang sesuai ke?” Aku mengangkat muka sambil tersengih. Tak sampai hati nak melihat wajah cikgu Nasir yang berubah tak semena-mena.

“Ya Allah, budak ni memang nak kena. Kesitu pulak peginye.” Dia ketawa kecil, di sertakan dengan senyuman yang terukir manis di bibir yang berkumis nipis. Aku ikut ketawa.

“Apa kamu dah sedia nak jadik bini orang ke? Anak Cikgu ada, kamu nak? Kalau nak, nanti Cikgu hantar rombongan minggu depan.” Budak ni memang saja je nak buat lawak bodoh. Layan je… Agaknya itu yang terlintas di fikiran Cikgu Nasir.

“Err… boleh gak, tapi hantaran untuk saya ialah RM9,999.99. Boleh ke?” Aku membalas lagi.

“Macam yang kamu selalu kamu katalah kan…. Boleh… Boleh… Boleh blah…” Hahaha… Tawa kami pecah berderai, mencorak keriuhan di dalam bilik guru yang agak lengang kerana kebanyakan guru ketawa kami. Biasanya aku yang akan menggunakan ayat itu, tapi nampaknya dia pun dah pandai meniru. Cikgu Nasir memang antara guru yang aku senangi. Umurnya kujangkakan muda sedikit berbanding abah. Tapi yang menyebabkan aku senang dengan dia ialah sikapnya yang sporting dan mudah bergurau.

“Cikgu nak saya buat apa?” Aku bertanya setelah menghabiskan saki-baki ketawa.

“Bulan depan ada kumpulan pelajar dari universiti datang sini utk buat program motivasi bagi pelajar tingkatan 5 tapi buat kat Dewan Serbaguna di UiTM. Setiap sekolah kena hantar dalam 15 orang pelajar je. Program ni utk 3 hari 2 malam dan penginapan disediakan. Bayaran pihak sekolah akan uruskan. Kami akan pilih yang terbaik saja utk dihantar. So, saya nak kamu tolong bagitahu pelajar-pelajar yang terpilih ni, saya akan adakan mesyuarat ringkas petang nanti, lepas waktu sekolah. Boleh ke?” Panjang lebar penerangan yang di berikan. Aku mendengar dengan dengan rasa tertarik. Aktiviti luar sekolah, sememangnya sesuatu yang aku gemari.

“Saya ni terpilih ke tak cikgu?” Aku bertanya ingin tahu. Berharap agar aku menjadi salah seorang yang bertuah untuk menyertai kem motivasi tersebut.

“Utk menyelamatkan keadaan dari menjadi huru hara kat sana nanti, rasanya baik tak payah hantar kamu. Kalau tak, nanti kamu yang bagi ceramah.” Katanya lagi. Aku sedikit tersentak dan terkilan, namun entah kenapa aku rasa ada nada usikan di situ.

“Haa..? Sampainya hati, Cikgu tak pilih saya, tapi nak saya bagitau kat budak lain... Mana aci? Saya ni sebenarnya amatlah lemah semangat, jadi perlukan motivasi utk belajar. Cadangan sayalah kan… masukkan nama saya sekali dlm senarai tu. Saya janji, saya tak akan mengharu-birukan dewan tu dan akan pastikan semangat saya utk belajar berkobar-kobar selepas ni…” Aku memberikan alasan dan cuba untuk memujuk dia memasukkan nama aku andai betul aku tidak tersenarai. 'Betul ke cikgu tak masukkan nama aku? Nak ikut!!!...’ Jeritku dalam hati.

“Tak dapat le cikgu nak bantu sebab pemilihan tu dah pun di tutup.” Wajah dan sikapnya agak serius, membuatkan aku rasa agak lemah semangat. Mesti betul-betul tak terpilih ni. Isk.. kenapalah aku di pinggirkan? Betul ke? Aku masih tak mahu percaya.

“Alahai… sayu pilu hati saya ni cikgu. Tapi, tak pe lah… demi Cikgu yang saya sayangi, saya sanggup menuruti keputusan cikgu. Serahkan lah senarai nama tu pada saya. Saya akan jalankan amanat cikgu dengan sebaik-baiknye.” Aku bersuara sayu. Wajah dan mimik muka yang sedih ku paparkan untuk meraih simpati terakhir. Namun yang terlihat hanyalah senyuman ringkas yang tak mampu aku jangka apa maknanya.

“Terima kasih Ika. Jasamu di kenang. Nah.. ambik senarai ni. Sekarang, pegi masuk kelas. ” Katanya dengan nada tegas. Helaian kertas tu kusambut lemah. Aku meneliti senarai nama sambil berjalan menuju ke kelas…

Nurul Afika bt Aminuddin.

Langkah ku terhenti. Yesss…yes… yes…. Namaku tersenarai!!!.... Aku dapat pergi jugak rupanya. Aku melompat kegembiraan dan bila aku berpaling ke belakang, Cikgu Nasir cuma menggeleng-geleng kepala sambil tersenyum. Gelihati agaknya dengan kelakuanku. Ahh... tak kisahlah.

2 comments:

Anonymous said...

smbg lg ye...

Anonymous said...

lagi...
best jgk...