Nov 7, 2008

Pertama : Bab 16.4

Aku leka memerhati beberapa ekor rama-rama terbang dan hinggap dirimbunan pepohon teh. Mungkin berehat seketika selepas gagal mencari bunga untuk diratah cecairnya. Mungkin juga sekadar bermain menghabiskan masa yang terluang, setelah kenyang menyedut manisan yang kembang ditaman.

Alangkah bagusnya kalau aku mampu berbicara dengan sang rama-rama. Banyak yang mahu ku tanya. Tentang bunga mana yang menjadi kegemaran, tentang jantina rama-rama yg tak dapat kupastikan. Tentang malam, dimana dan bagaimana mereka menghabiskan. Pasti aku akan leka meneroka alam serangga melalui apa yang diceritakan.

Ahh... Gila. Berbicara dengan rama-rama, itu pula yang aku angankan. Macam lah tak ada perkara lain yang boleh aku fikir.

Abang Arif tak muncul-muncul lagi. Lama menunggu, membuatkan hati di ragut jemu. Kalaulah kunci bilik belum di serahkan, pasti aku pantas memanjat tangga untuk merebahkan diri dikatil, lalu menganyam mimpi bertemu dsi dia idaman kalbu. Err... idaman kalbu? Siapa tu?

Tiba-tiba mataku menjamah satu susuk tubuh yang telah lama ku buru. Gadis yang pernah ku lihat berbual mesra dengan abang Arif, berjalan menuju bangku di tepi taman mini berdekatan. Dia melabuhkan punggungnya dan mula membuka buku setebal 2 inci.

Ini peluang baik! Masa yang cukup sesuai, terhidang dan terbentang luas untuk acara berkenal-kenalan. Ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Menunggu abang Arif selesai menguruskan beberapa perkara sebelum pulang, memang membuatkan aku mengantuk.

Tanpa ragu, aku mengatur langkah menuju ke arahnya. Leka sekali menatap buku di riba.

“Assalamualaikum…” Salam diberi sebagai sapaan hormat buat dia yang mungkin akan bergelar kakak ipar sepupuku. Err... ada ke istilah tu? Tak kisahlah.

“Waalaikummussalam…” Jawabnya lembut sambil matanya beralih dari memandang buku kepada wajahku. Senyuman manis tergaris di bibir. Dia pandang aku dari atas ke bawah, kemudian bersuara lagi.

“Err... Ini mesti Ika, kan?” Hah!!... Macam mana dia boleh tahu nama aku ni?

“Eh… Akak tahu nama saya?” Aku melopong.

“Tahu. Dan banyak lagi yg akak tahu tentang Ika.” Katanya sambil senyuman masih menghiasi bibir. Aku baru nak menyiasat tentang dia, tapi dia dah terlebih dulu siasat aku?

“Akak ambik kursus detektif ke?” Tanyaku bodoh. Dia tergelak kemudian menggelengkan kepala. Ish... apa yg aku cakap ni.

“Ooo… Ika tahu. Ini mesti Abang Arif yang bagitahu nie… Betul tak?” Dia terus tersenyum, tak mengiyakan dan tidak juga menidakkan. Namun aku yakin dan pasti yg abang Arif ialah tok dalang yang menriwayatkan kisah aku pada kakak manis ni.

“Tak tahu le apa yang abang Arif ceritakan kat akak. Tapi akak jangan percaya sangat kat dia tu. Ambik separuh-separuh je. Yang baik-baik je ye!” Amaran. Entah apa yang dicanangkan. Aku duduk di sebelahnya tanpa dipelawa.

“Sebenarnya dia memang suka menyakat Ika. Selalu buat Ika geram kat dia. Tapi dialah tempat Ika bermanja. Kami macam adik beradik, jadi akak jangan cemburu ye.” Aku menjelaskan. Entah kenapa aku tak mahu dia cemburu pada aku, sedangkan bila aku melihat dia mesra dengan Abang Arif, aku rasa tergugat. Cemburukah aku? Senyumannya masih tak lekang dari bibir.

“Dia ada cerita tak, yang Ika ni tak de abang. Dia tu sepupu Ika tapi dia selalu layan Ika macam adik dia. Kami rapat sangat. Dalam banyak-banyak sepupu, dengan dialah Ika paling close. Dia selalu manjakan Ika. Tapi selalu jugak Ika kena marah kat dia. Tapi Ika tak kisah, tak kecil hatipun. Setakat geram sebab selalu jugak dia buli Ika, kenakan Ika.” Apa yang aku cerita ni. Macam promote abang Arif je.

“Akak makwe dia ke? Ika pernah nampak akak dengan dia dua kali. Kat stesyen bas sekali, lepas tu pagi tadi. Bukan main mesra lagi...”“ Aku cuba mengusik. Dia hanya tersenyum. Menampakkan barisan giginya yang putih tersusun bak mutiara.

“Dia tak nak kenalkan Ika dengan akak. Kedekut betul. Macam lah Ika nak rampas mak we dia. Paling tidak pun Ika cuma nak cakap kat Mak Long je. So, mak Long tak de lah risau lagi kalau nak cari menantu sebab calonnya dah ada. Dia dengan akak memang sesuai.” Dia tergelak. Kedengaran begitu sopan.

“Errr... Akak sakit mulut ke?” Aku bertanya. Musykil.

“Kenapa?” Tanyanya kembali.

“Sebab akak senyum je. Tak cakap pun. Sakit gigi ye?” Gelaknya pecah lagi.

“Mana ada. Ika yang dok cakap dari tadi. So akak dengar le.” Tiba-tiba, hp dia berbunyi.

“Kejap ye Ika.” Pantas dia mencapai tas tangan di sisinya, mengambil handphone yang tersimpan.

“Assalamualaikum. Dah siap ke?.................... Ada kat tepi padang ni. …………………..Dah bagi. Dah pakai pun. Cantik. Sesuai sangat. Hehehe……. Mama kata nak pegi kedai ambik kek dulu…….... Okeylah. Jumpa kat kereta.” Dia mematikan handphone.

“Okey lah Ika. Akak kena pegi dulu. Nanti kita jumpa lagi ye!” Katanya sambil bangun sambil menghulurkan tanga. Kami bersalaman. Dia mula mengatur langkah meninggalkan aku yang masih terpisat-pisat kehilangan kata.

“Err… Kak!! Tunggu!... Akak tak bagi tahu lagi nama akak…!!” Aku menjerit. Dia berpaling.

“Panggil je Kak Mira! Bye Ika!” Jeritnya mengatasi suara angin dan jarak kami yg kian menjauh, sambil melambaikan tangan.

Fuh… Aku tersenyum puas. Mungkin kami tak sempat nak berbual panjang, tak sempat nak bertaaruf secara rasmi, tapi paling tidak, namanya telah ku ketahui. At last, dapat jugak aku kenal mak we Abang Arif. Ini Ika le… Tak nak kenalkan, aku sendiri akan siasat. Mana boleh sembunyi dari Ika. Walaupun tak dapat berbual lama dengannya, tapi dari raut wajah dan air mukanya, aku dapat rasakan yang dia sorang yang baik.

Aku berniat untuk merahsiakan perkenalan singkat aku dengan Kak Mira. Ia akan ku rahsiakan sehingga satu ketika nanti, pasti aku akan gunakan nama kak Mira untuk mengenakannnya. Biar dia terkejut. Biar dia terlopong. Aku tersenyum sendiri membayangkan semua itu.

Aku teringat sesuatu yang perlu dipulangkan. Ish... Mana dia ni… Mamat tu mesti ada meeting sekali. Dia kan pengarah projek. Macam mana nak pulangkan jeket, kalau tak jumpa dia ni?

“Ika cari Afiq ke?” Mak oi… terperanjat aku.

“Apa abang ni? Buat Ika terkejut je. Tiba-tiba je muncul kat belakang Ika. Nasib baik jantung Ika ni kuat tau. Nih… Ika nak pulangkan jeket dia.” Aku menjelaskan.

“Ooo… Nak bagi jeket ke... nak jumpa dia?” Keningnya terangkat sebelah, tanda mencurigai kata-kataku tadi. .

“Nak bagi jeket lah…”Aku malas melayan usikannya.

“Ika lupa nak pulangkan semalam. Nanti abang tolong Ika kirim kat dia yek?” Sambungku lagi, berusaha mematikan usikannya.

“Kirim jeket je? Tempoyak tak nak kirim? Tak pun, kurang-kurang kirim salam ke?” Melalut lagi dia ni.

“Malas layan abg!!... Mintak tolong sikit ni pun tak boleh. Susah-susah, tak payah pulangkan lah.” Aku merajuk keras. Tanganku mencapai beg yang berada ditepi dan mula melangkah.

“Ish… ke situ pulak. Ye lah… ye lah… Nanti bagi kat abang. Tapi balik basuh dululah… Ada bau Ika kat baju tu. Angau tak sudah dia nanti.” Katanya ketawa sambil mengikuti dari belakang.

“Ada pulak macam tu. Itu bukan bau Ika, tapi bau hapak air yg simbah kat Ika. Dah lah. Jom balik. Nanti Ika basuh baju nih.” Kaki terus di atur meninggalkan blok-blok bangunan yang telah meneduhi kami selama beberapa hari yang lepas.

No comments: